کاوشگران دانش

ارائه ی مقالات پژوهشی

کاوشگران دانش

ارائه ی مقالات پژوهشی

کاوشگران دانش

ارائه مقالات و مطالب علمی ، پژوهشی در زمینه ی روانشناسی
نویسندگان و پژوهشگران این وبلاگ :
یاسین بهرام پور "دانش آموز دبیرستان علامه حلی 9 دوره ی اول متوسطه" (هشتم)
کیان کریمی "دانش آموز دبیرستان علامه حلی 6 دوره ی اول متوسطه" (هشتم)

ساخت لباسی که بدن را خنک می‌کند

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸ ب.ظ

ساخت این ماده در مقاله‌ای در مجله ساینس به چاپ رسیده است. طبق نظر محققان لباسی که با این ماده ساخته شود، بدن انسان را بدون دستگاه تهویه خنک می‌کند. مشخص است که این امر موجب صرفه‌جویی شدیدی در مصرف انرژی می‌شود.

عبور گرما از پارچه

این ماده گرمای بدن را از دو طریق منتقل می‌کند. روش اول از طریق تبخیر عرق از منافذ لباس است. این در لباس‌های نخی معمولی هم وجود دارد. برگ برنده این ماده در اینست که امکان عبور امواج فروسرخ را هم می‌دهد. بدن انسان بخشی از گرمای خود را از طریق تشعشع فروسرخ بیرون می‌دهد. در لباس‌های معمولی این امواج عبور نمی‌کنند. به همین دلیل درون لباس همانند اجاق گرم می‌شود.

نزدیک به ۴۰ تا ۶۰ درصد گرمای بدن از طریق امواج فروسرخ دفع می‌شود. تا کنون به این مسأله در نساجی توجه نشده بود. مهندسان برای ساخت این ماده از نانوتلکونوژی، فوتونیک و شیمی کمک گرفتند. بدین طریق پلی‌اتیلن تبدیل به ماده‌ای شد که بتواند نور فروسرخ، هوا و عرق را از خود عبور دهد.

jlkgk

هر کدام از این سه مورد یکی یکی رفع شدند. ابتدا دانشمندان پلی‌اتیلینی یافتند که ساختار آن اجازه عبور فروسرخ را می‌داد. سپس خاصیت عبور آب و هوا هم به آن اضافه شد. پارچه ساخته شده از این ماده را به همراه یک پارچه نخی بر روی یک سطح با دمایی در حد دمای بدن قرار دادند. نتیجه نشان داد که پارچه نخی دمای سطح را ۴ درجه سانتی‌گراد بیشتر گرم می‌کند.

دانشمندان به دنبال این هستند که در مراحل بعدی خواص بیشتری به این ماده بیفزایند. همانند رنگ، شکل‌پذیری بیشتر و جنس پارچه‌ای.

منبع: Stanford engineers develop a plastic clothing material that cools the skin

 

منبع بلاگ : سایت علم نما

 

۹۸/۰۵/۲۳ موافقین ۲ مخالفین ۰
یاسین بهرام پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">